Interpersonal Trust Consequences of Corruption Scandals: Evidence from Mexico

German Petersen Cortés

The consequences of corruption scandals for institutional trust in low-trust environments have been extensively studied. In contrast, their consequences for interpersonal trust in such contexts have been overlooked. Using time-series survey data from the Mexican states, this paper finds that corruption scandals harm interpersonal trust. More specifically, corruption scandals bring about a decrease in the trust in coworkers/classmates and friends. In contrast, trust in neighbors, in and of itself low in Mexico, is not affected by corruption scandals, seemingly due to a “floor” effect. Trust in family/relatives, originally introduced as a placebo test, is not harmed by corruption scandals either. Interestingly though, under certain circumstances trust in family/relatives is even strengthened by scandals, possibly due to a substitution effect after the loss of trust in other relationships. Corruption scandals’ negative effect on trust in coworkers/classmates and friends is robust under several statistical specifications.

Las consecuencias de los escándalos por corrupción para la confianza institucional en ámbitos de baja confianza han sido extensamente estudiadas. En contraste, sus consecuencias  para la confianza interpersonal en dicho contexto ha sido pasada por alto.  Utilizando la información de encuestas de series de tiempo por parte de los estados en México, este documento encuentra que los escándalos de corrupción hieren la confianza interpersonal. Más específicamente, los escándalos de corrupción causan una baja en la confianza entre compañeros de trabajos/compañeros de clases y amigos. En contraste, la confianza entre vecinos, en sí generalmente baja en México, no se ve afectada por estos escándalos de corrupción, al parecer gracias a un efecto “de piso”. La confianza entre familia/parientes, que originalmente fue introducida como una prueba placebo, tampoco se ve afectada por este tipo de escándalos. Aunque curiosamente, bajo ciertas circunstancias la confianza entre familia/parientes se ve fortalecida por estos escándalos, posiblemente gracias a un efecto de sustitución al perder la confianza en otro tipo de relaciones. Los efectos negativos de los escándalos de corrupción en el nivel de confianza entre compañeros de trabajos/compañeros de clases y amigos es fuerte bajo varias especificaciones estadísticas.

Descargar publicación

Texto en inglés